Home ⁄ 2017 ⁄ maart
Leren met een tablet

Kinderen leren met een tablet

Je ziet het overal om je heen. Kinderen leren met hun tablet en gebruiken het natuurlijk voor entertainment. Laatst kwamen een paar vrienden over de vloer met hun jonge kinderen en ieder had hun eigen tablet. Het eerste wat ze zeiden was dat ze geen video’s konden kijken omdat ze nog niet op het wifi netwerk zaten.

Jonge kinderen maken steeds vaker gebruik van tablets (evenals smartphones en andere apparaten met aanraakschermen), zowel in onderwijs instellingen al veel vroeger dan voorheen en met familieleden en binnen hun gezin. Dit doet belangrijke vragen oplaaien, zoals wanneer en hoe deze apparaten kunnen worden gebruikt bij jonge kinderen en of het goed voor ze is.

Een drietal sites waar je terecht kun voor informatie over tablets in combinatie met kinderen zijn:

  1. Een aantal beoordelingen
  2. Good reviews in English
  3. Learning and exploring with tablets

 

Rozemarijn en Bas, beide met de leeftijd 4, zijn bezig met het bestuderen van zonnebloemen samen met hun klasgenoten. Ze willen zingen en een hiervan een song opnemen over de zonnebloemen tijdens het maken van een tekening over dit onderwerp. Ze willen hiervoor met behulp van een applicatie (app) op de tablet komen tot een totaal eindresultaat. De kinderen werken eraan om het probleem op te lossen en om hun inspanningen te coördineren en zijn blij met het resultaat. Zo zijn ze bezig herhaaldelijk te delen wat hun productie tot nu toe heeft opgeleverd met andere kinderen en volwassenen in hun school en plaats. De opzettelijke keuzes hierbij: Het selecteren van het juiste gereedschap voor de taak –> tablet.

kinderen leren met een tabletDit hielp heel erg in hun ontwikkeling en het gaat om het inzetten van een nieuw stuk technologie. Hierbij is het belangrijk te kiezen voor een traditionele tool of een nieuw instrument, zoals een tablet en leraren hebben behoefte aan een duidelijk inzicht in hoe de tool kan voldoen aan educatieve- en levensdoelen van een kind of voor een groep van kinderen. Ook is het belangrijk voor de leraren om inzicht te hebben in de functies van de verschillende instrumenten die je zou kunnen inzetten en hoe ze de betrokkenheid en de voortgang van de kinderen kunnen controleren, en de taken dienovereenkomstig aan te passen. Verder is het belangrijk om in het achterhoofd de interesses en voorkeuren als individu en als groep van kinderen te houden en af te stemmen op eenieder.

Om je verder te helpen zal ik meer uitleg geven over de klas waarin het voorbeeld met de zonnebloemen werd gebruikt. Om meer achtergrond informatie te verzamelen over de zonnebloemen gebruikte Greet, de lerares van Rozemarijn en Bas een tablet om online sites met foto’s en feiten te verzamelen. Ze nam toen de kinderen mee op een virtuele tour van Van Gogh’s zonnebloem schilderijen. Ze lazen en bespraken een elektronisch prentenboek over Van Goghs leven. De kinderen hadden toen al echte zonnebloemen onderzocht op het schoolplein en hadden geleerd over hun onderdelen, ze maakten schetsen en lazen informatieve teksten en verhalen. Zo telden ze ook de zaden, en namen deel aan een verscheidenheid van onderzoeken om elk onderdeel van de bloem te raken en hierover te leren. Het gebruik van de tablet naast hands-on vroege leeractiviteiten van de leraar verbreedde de horizon van de kinderen. De activiteiten die worden aangeboden op de tablet voorzien in nieuwe manieren voor de kinderen om te leren maar ook te delen wat ze geleerd hebben.

Willemijn zorgt voor zes peuters en kleuters in haar familie kinderopvang programma. Wanneer het tijd is voor een verhaal, leest ze hardop een boek. Zij en de kinderen te bespreken de woorden uit het verhaal en voeren de bewegingen regelmatig uit voor interactie. Later laat Willemijn de kinderen kijken en luisteren naar de e-book versie van hetzelfde verhaal op een tablet. Terwijl Willemijn haar eigen ding doet en de lunch bereidt, zijn de drie kinderen om de beurt bezig het scherm te raken op bepaalde woorden om ze te horen hoe het hardop klinkt. Of ze gebruiken hun eigen vingers om een ​​teken te buigen of te beïnvloeden. Het e-book toont animaties in ludieke acties die de verhaallijn ondersteunen en om hen te inspireren. Ze bieden ook visuele ondersteuning voor woorden in bijpassende acties.

Tool en app selectie is belangrijk. Onderzoek functies en soorten tablets en apps om de beste match voor dagelijks gebruik vast te stellen met kinderen en volwassenen. Ontdek ook de volledige app. Zijn alle activiteiten geschikt en dragen ze bij aan kinderen hun dagelijkse leerervaringen?


Kijk ook naar apps die directe feedback kunnen geven aan een kind wanneer deze een keuze ingeeft. Een kind kan veel leren wanneer hij of zij directe feedback krijgt op de keuzes die worden gemaakt dus het beslissen om een bepaalde app in te zetten die deze directe interactie biedt heeft de sterke voorkeur.

Introductie van tabletten aan kinderen. Bedenk hoe de tablet en apps te introduceren. Leid een discussie met de kinderen in kleine of grote groepen of individueel, afhankelijk van wat het meest geschikt is. Gebruik accurate taal en woorden bij het benoemen van het apparaat en de delen en neem de tijd om te laten zien hoe het werkt. Bespreek zorgvuldig en respectvol het gebruik van de tool. Maak ook hier, net zoals je als leerkracht misschien met andere zaken doet, gedichten en liedjes over de regels en routines die nodig in het gebruik van het apparaat. Dit kan handig zijn om kinderen te helpen met de spelregels te herinneren.


Plan ook na de introductie individuele begeleiding in, al is het maar het oefenen met een klasgenootje die al wel handiger is met de techniek.

samen spelen

Kinderen leren van elkaar

Jonge kinderen leren veel als ze spelen

Het spelen met anderen is belangrijk voor de ontwikkeling van een kind. Sociale vaardigheden worden aangeleerd wanneer kinderen spelen die hen kan helpen om vrienden te maken én te houden. Als ouder kun je je kind aanmoedigen deel te nemen aan een gezonde speeltijd door ze mee te nemen naar een park om te spelen met andere kinderen of door deelname aan een georganiseerde speel-sessie. Agressief gedrag tussen kinderen is normaal, maar als ouder en begeleider zijn er een aantal stappen die je kunt nemen om agressief gedrag tot een minimum te beperken.

Ondersteun de mogelijkheid tot spel door je huis een goede plek te maken om te spelen. Leer de vaardigheden die nodig zijn om goed te spelen met anderen. Het leren om goed te spelen met anderen is niet een eenmalige les. Het kost tijd en praktijk ervaring. Belangrijke vaardigheden worden geleerd wanneer kinderen spelen. Deze vaardigheden zal hen helpen om vriendjes te maken.

Wanneer jonge kinderen spelen met kinderen in de buurt van hun eigen leeftijd leren ze om samen te werken, wanneer te leiden en wanneer te volgen en hoe problemen onderling op te lossen.  Creëer speelmogelijkheden, nodig andere kinderen bij jou thuis uit of om te spelen in het buurt park.

De eerste playdate

Het eerste bezoek dient kort (ongeveer 1 uur) te zijn en het beste met slechts één ander kind. Plan het goed in zodat je kunt stoppen vóórdat iedereen te moe begint te worden. En natuurlijk weten hoe je contact kunt opnemen met de ouders van het andere kind. Klinkt heel basis maar wordt vaak vergeten en het zou zonde zijn als het eerste speelkameraadje gelijk maar eenmalig was.

Ga naar het huis van een ander kind. Voor het eerste bezoek, kun je blijven tot je zeker weet dat jouw kind comfortabel is, ook om er te zijn zonder jou. Leer de ouders van het andere kind kennen. Je kunt zo in staat zijn om elkaar te helpen!

Word lid van een georganiseerde speel-sessie. Bij het spelen zonder ouders erbij doen kinderen het het beste met een klein aantal andere kinderen. Zoek uit met wie je kind het leuk vindt om te spelen en zorg dat het daar vaker kan. Voor de kinderen in de kinderopvang, voorschoolse, en speel groepen kun je ook een vriendje uitnodigen

Vooruit plannen. Vermijd dingen als superhelden verkleedpartijtjes en speelgoed als wapens die agressief spel aanmoedigen. Vraag je kind ook welke activiteiten het vriendje of vriendinnetje leuk vinden. Zo kun je de volgende keer de speeltijd nog leuker maken, en dit leert je kind attent te worden. Het lievelingsding van jouw kind hoeft niet altijd te worden gedeeld. Laat je kind dan ook die dingen weg zetten die het kameraadje niet leuk vindt en spreek af dat een paar dingen off limits zijn voor de playdate.
Probeer niet alles tot in de puntjes te plannen van te voren. Stel gewoon het podium ter beschikking waarbij er voldoende materialen en ideeën beschikbaa zijn en laat de kinderen gebruik maken van hun creativiteit en verbeelding! Help de kinderen met een aantal activiteiten, zoals het snijden van vormen voor kunst en handwerken, en houd te allen tijde een oogje in het zeil. Maar voor het grootste deel is het beter als je alleen meedoet als ze je hulp nodig hebben. Geef ze een kans om de meningsverschillen op hun eigen manier op te lossen.

Je kind leren een goede speelkameraad te zijn

kinderen leren van elkaarLeer je kind een goede speelkameraad te zijn. Voor, tijdens en nadat je kind heeft gespeeld met andere kinderen, kun je praten over hoe je te gedragen in de omgang met anderen. Zet een paar eenvoudige en zeer specifieke regels in. Mensen mag je nooit slaan. Je mag nooit het speelgoed pakken waar andere kinderen mee bezig zijn, ook niet als het jouw huis is en jouw speeltjes.

Help je kind om zijn voorkeuren te uiten (sympathieën en antipathieën) en hun mening te geven door er wat over te zeggen. Ik hou van schilderen op de ezel. Ik hou er niet van om te…Ik wil een brandweerman zijn. Toon je kind hoe je problemen op kunt lossen. Leg uit waarom iets niet mogelijk is en bied andere keuzes aan. Let er ook op dat je ook aandacht hebt en geeft aan de kinderen voor dingen die goed gingen.

Agressief gedrag is vrij normaal. Omdat het moeilijk is voor jonge kinderen om het oogpunt van iemand anders te begrijpen, zullen er een aantal momenten zijn dat het uit de hand kan lopen. Jonge kinderen reageren in het moment en ka=unnen dingen doen zonder na te denken. Agressief gedrag is vaak niet vijandig bedoeld of om anderen te kwetsen. Als er iets gebeurt dat verontrustend is, praat dan met iedereen. Help elk kind om te proberen het standpunt van de ander in te zien. Op deze manier zullen de kinderen leren hoe om te gaan met problemen en hoe er mee om te gaan wanneer je het oneens bent.

Als je je zorgen maakt over agressief gedrag van je kind, overleg dan met de kinderarts. Er zijn tips voor het verminderen van agressief gedrag Zorg voor de juiste hoeveelheid ruimte. Een klein aantal kinderen in een zeer grote ruimte, of een groot aantal kinderen in een kleine ruimte, heeft de neiging om agressief spel te verhogen. Zorg dat je de juiste hoeveelheid ruimte hebt om conflicten te vermijden.

Ideetjes hoe te reageren op een positieve manier zijn belangrijk. Het is makkelijker om kinderen hun goed gedrag te begeleiden in plaats van hen te vertellen wat niet te doen en het heeft ook meer effect. Maar als het nodig is, grijp dan in bij gedrag zoals duwen, slaan, of het afpakken van speelgoed van iemand anders.

Relaties zijn het hart van de vroege leren en ontwikkelen. Door hun vroege interacties zullen baby’s al leren zich veilig te voelen om te communiceren en om te genieten van en met mensen. Als ze vervolgens opgroeien en zich ontwikkelen, zullen peuters en jonge kinderen graag spelen met elkaar en lekker willen kijken wat anderen doen en gewoon samen te zijn met anderen. Moedig kinderen aan relaties op te bouwen en te communiceren. Om hun liefde en genegenheid te laten zien, samen te spelen en te leren.

In deze richtlijnen worden een reeks van interactie strategieën en methoden uitgelegd, die volwassenen kunnen gebruiken om te leren en de ontwikkeling van kinderen te verbeteren.

Interactie met je kind

Hoe kan ik een goede interactie met de kinderen houden? Speel mee en respecteer alle kinderen als individuen met ook hun eigen rechten. Bouw voort op de vaardigheden, interesses, ervaringen, culturen en achtergronden die de kinderen hebbeb en voorzie in hun behoeften. Faciliteer hen om activiteiten te starten, om keuzes te maken, en in toenemende mate zelfstandig en verantwoordelijk te worden. Houd rekening met extra behoeften of steun die specifieke kinderen nodig hebben om deel te nemen aan de groep.
Belangrijk is het ook om kinderen feedback te geven over wat ze doen. Benoem en bevestig hun inspanningen, vier hun vooruitgang en prestaties en help hen te leren van fouten, tegenslagen en uitdagingen. Leg en onderhoud goede relaties met de families van de kinderen waarmee jouw kind speelt. Zoals we al eerder hebben benoemd is het erg belangrijk om vaker met de zelfde kinderen te spelen, maar het is ook goed om feedback van anderen te ontvangen over het gedrag van jouw kind wanneer je er niet bij bent.

Een gezonde mix van geplande en spontane activiteiten helpt je kind te leren

Vele interacties gewoon maar laten gebeuren, terwijl je andere momenten tot stand laat komen door middel van een zorgvuldige planning en besluitvorming. Zo heb je een gezonde mix van spontane activiteiten en leermomenten waarbij je zelf meer de regie in de hand hebt.
Zoals uiteengezet in de richtlijnen is ook het opbouwen van partnerschappen tussen ouders en verzorgers belangrijk. Het leren en ontwikkelen van kinderen wordt ook gevormd door relaties met de belangrijke mensen in hun leven. Dat zijn dus in veel gevallen ook alle andere volwassenen waarmee ze in aanraking komen buitenshuis, zoals andere ouders, artsen en andere professionals zoals leerkrachten, maatschappelijk werkers en logopedisten. Door samen te werken voor het welzijn van de kinderen kun je er voor zorgen dat ze een meer all-round ervaring hebben en van meerdere volwassenen kunnen leren. Positieve en respectvolle interacties tussen alle volwassenen in hun leven kan beïnvloeden hoe kinderen omgaan met anderen.
Tijdens de vroege kinderjaren is het belangrijk dat kinderen de kans krijgen om te leiden leren door middel van eigen initiatief en zelfstandig leren, en om betrokken te zijn bij beslissingen over wat ze doen. Op andere momenten leidt de ouder door geplande en begeleide activiteiten en verhoogt of vermindert de hoeveelheid en het type ondersteuning al naar gelang kinderen groeien in vertrouwen en hun eigen competentie.