Home ⁄ Ontwikkeling ⁄ Kinderen leren met een tablet
Leren met een tablet

Kinderen leren met een tablet

Je ziet het overal om je heen. Kinderen leren met hun tablet en gebruiken het natuurlijk voor entertainment. Laatst kwamen een paar vrienden over de vloer met hun jonge kinderen en ieder had hun eigen tablet. Het eerste wat ze zeiden was dat ze geen video’s konden kijken omdat ze nog niet op het wifi netwerk zaten.

Jonge kinderen maken steeds vaker gebruik van tablets (evenals smartphones en andere apparaten met aanraakschermen), zowel in onderwijs instellingen al veel vroeger dan voorheen en met familieleden en binnen hun gezin. Dit doet belangrijke vragen oplaaien, zoals wanneer en hoe deze apparaten kunnen worden gebruikt bij jonge kinderen en of het goed voor ze is.

Een drietal sites waar je terecht kun voor informatie over tablets in combinatie met kinderen zijn:

  1. Een aantal beoordelingen
  2. Good reviews in English
  3. Learning and exploring with tablets

 

Rozemarijn en Bas, beide met de leeftijd 4, zijn bezig met het bestuderen van zonnebloemen samen met hun klasgenoten. Ze willen zingen en een hiervan een song opnemen over de zonnebloemen tijdens het maken van een tekening over dit onderwerp. Ze willen hiervoor met behulp van een applicatie (app) op de tablet komen tot een totaal eindresultaat. De kinderen werken eraan om het probleem op te lossen en om hun inspanningen te coördineren en zijn blij met het resultaat. Zo zijn ze bezig herhaaldelijk te delen wat hun productie tot nu toe heeft opgeleverd met andere kinderen en volwassenen in hun school en plaats. De opzettelijke keuzes hierbij: Het selecteren van het juiste gereedschap voor de taak –> tablet.

kinderen leren met een tabletDit hielp heel erg in hun ontwikkeling en het gaat om het inzetten van een nieuw stuk technologie. Hierbij is het belangrijk te kiezen voor een traditionele tool of een nieuw instrument, zoals een tablet en leraren hebben behoefte aan een duidelijk inzicht in hoe de tool kan voldoen aan educatieve- en levensdoelen van een kind of voor een groep van kinderen. Ook is het belangrijk voor de leraren om inzicht te hebben in de functies van de verschillende instrumenten die je zou kunnen inzetten en hoe ze de betrokkenheid en de voortgang van de kinderen kunnen controleren, en de taken dienovereenkomstig aan te passen. Verder is het belangrijk om in het achterhoofd de interesses en voorkeuren als individu en als groep van kinderen te houden en af te stemmen op eenieder.

Om je verder te helpen zal ik meer uitleg geven over de klas waarin het voorbeeld met de zonnebloemen werd gebruikt. Om meer achtergrond informatie te verzamelen over de zonnebloemen gebruikte Greet, de lerares van Rozemarijn en Bas een tablet om online sites met foto’s en feiten te verzamelen. Ze nam toen de kinderen mee op een virtuele tour van Van Gogh’s zonnebloem schilderijen. Ze lazen en bespraken een elektronisch prentenboek over Van Goghs leven. De kinderen hadden toen al echte zonnebloemen onderzocht op het schoolplein en hadden geleerd over hun onderdelen, ze maakten schetsen en lazen informatieve teksten en verhalen. Zo telden ze ook de zaden, en namen deel aan een verscheidenheid van onderzoeken om elk onderdeel van de bloem te raken en hierover te leren. Het gebruik van de tablet naast hands-on vroege leeractiviteiten van de leraar verbreedde de horizon van de kinderen. De activiteiten die worden aangeboden op de tablet voorzien in nieuwe manieren voor de kinderen om te leren maar ook te delen wat ze geleerd hebben.

Willemijn zorgt voor zes peuters en kleuters in haar familie kinderopvang programma. Wanneer het tijd is voor een verhaal, leest ze hardop een boek. Zij en de kinderen te bespreken de woorden uit het verhaal en voeren de bewegingen regelmatig uit voor interactie. Later laat Willemijn de kinderen kijken en luisteren naar de e-book versie van hetzelfde verhaal op een tablet. Terwijl Willemijn haar eigen ding doet en de lunch bereidt, zijn de drie kinderen om de beurt bezig het scherm te raken op bepaalde woorden om ze te horen hoe het hardop klinkt. Of ze gebruiken hun eigen vingers om een ​​teken te buigen of te beïnvloeden. Het e-book toont animaties in ludieke acties die de verhaallijn ondersteunen en om hen te inspireren. Ze bieden ook visuele ondersteuning voor woorden in bijpassende acties.

Tool en app selectie is belangrijk. Onderzoek functies en soorten tablets en apps om de beste match voor dagelijks gebruik vast te stellen met kinderen en volwassenen. Ontdek ook de volledige app. Zijn alle activiteiten geschikt en dragen ze bij aan kinderen hun dagelijkse leerervaringen?


Kijk ook naar apps die directe feedback kunnen geven aan een kind wanneer deze een keuze ingeeft. Een kind kan veel leren wanneer hij of zij directe feedback krijgt op de keuzes die worden gemaakt dus het beslissen om een bepaalde app in te zetten die deze directe interactie biedt heeft de sterke voorkeur.

Introductie van tabletten aan kinderen. Bedenk hoe de tablet en apps te introduceren. Leid een discussie met de kinderen in kleine of grote groepen of individueel, afhankelijk van wat het meest geschikt is. Gebruik accurate taal en woorden bij het benoemen van het apparaat en de delen en neem de tijd om te laten zien hoe het werkt. Bespreek zorgvuldig en respectvol het gebruik van de tool. Maak ook hier, net zoals je als leerkracht misschien met andere zaken doet, gedichten en liedjes over de regels en routines die nodig in het gebruik van het apparaat. Dit kan handig zijn om kinderen te helpen met de spelregels te herinneren.


Plan ook na de introductie individuele begeleiding in, al is het maar het oefenen met een klasgenootje die al wel handiger is met de techniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *