Uitvindersclub 12-14 juni

Junivakantie: Uitvindersclub (gr 2-8)

Hou jij van proefjes, techniek en kunst? Kom dan naar de Uitvindersclub op de Kinderfaculteit! Leer vanalles over hout, bouwen, metaal, elektriciteit, licht, kleur en meer. Kies een dag uit die je interessant lijkt of kom alle dagen. Tijdens de Uitvindersclub worden lokalen op de Kinderfaculteit omgebouwd tot Techniekwerkplaats, een Proefjeslab en een Kunstatelier waar je de verschillende onderwerpen kan onderzoeken.

Zit je in groep 2 en doe je graag mee? Dat kan alleen als je een volwassen begeleider meeneemt.

Woensdag 12 juni: Techniek basisvaardigheden

Techniekwerkplaats
Wat doe je met een waterpas? En hoe gebruik je een verstekbak? Ontdek het in de techniekwerkplaats! Hier leer je hoe je veilig omgaat met verschillende materialen om hout te bewerken en dingen te bouwen.
Proefjeslab
Wat maakt een bouwwerk stevig? Leer hoe je met stokjes, papier en andere materialen stevige constructies maakt en wat dat betekent voor het ontwerpen van een bouwwerk.
Kunstatelier
Alles kan je gebruiken om kunst te maken. Vandaag ga je aan de slag met bouten, schroeven, spijkers en hout om een robotmannetje te maken of jouw eigen creatie.

Donderdag 13 juni: Metaal en Elektriciteit

Techniekwerkplaats
Een batterij, koperdraad en een lampje… Lukt het jou om een eigen stroomkring aan te leggen. Enne… wat is een stroomkring eigenlijk? Ga aan de slag in de techniekwerkplaats en leer meer over elektriciteit.
Proefjeslab
Wat is metaal en wat is elektriciteit eigenlijk? En wat zijn de verschillende eigenschappen van metalen? En wat heeft metaal en een citroen met elektriciteit te maken? Vind antwoorden op deze vragen door proefjes uit te voeren in het Proefjeslab!
Kunstatelier
Natuurlijk kan je ook met metaal vanalles maken! Leer met ijzerdraad iets maken en maak kennis met kunstenaars die ook met metaal (en elektriciteit) werken.

Vrijdag 14 juni: Licht en kleur

Techniekwerkplaats
Bouw jouw eigen schaduwtheater! En bij het Kunstatelier kan je figuren maken voor dit theater.
Proefjeslab
Wat hebben licht en kleur met elkaar te maken? En wat zijn kleuren eigenlijk? Vind de antwoorden op deze vragen door verschillende proefjes uit te voeren.
Kunstatelier
Maak je eigen figuren voor jouw schaduwtheater! Dit theatertje kan je bouwen bij de Techniekwerkplaats. Hoe kan je licht gebruiken om een kunstwerk te maken?

*Om in te schrijven moet je ingelogd zijn op je account van de Kinderfaculteit. Heb je nog geen account, maak er hier eenvoudig eentje aan.